Asiakkaan kohtaaminen

Silmiini osui ilmoitus yrityksestä, joka välittää tunnettuja suomalaisia puhujiksi ja valmentajiksi organisaatioille. Tarjolla on jokaiseen tilaisuuteen sopiva ”osaava ja kokenut puhuja-alan ammattilainen” jonka avulla mahdollistuu hyvä ja antoisa koulutuskokonaisuus, josta riittänee puhuttavaa pitkäksi aikaa.

Matkustin pari viikkoa sitten Islantiin pitämään koulutusta paikallisille terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Kyseessä oli koulutustilaisuus, jonka olin asiakkaan toiveita myötäillen järjestänyt ja toimin itse kouluttajana tilaisuudessa. Toisin kuin välitysfirman puhujaehdokkaat, minulla ei ollut tarjota hyvää puhujaesittelyä itsestäni. Kuten ei myöskään vaihtoehtoa valita asiakkaalle juuri sopiva ”tilanteen luonteen nopeasti omaava, energinen esiintyjä, joka sopii hyvin niin glamour-gaaloihin kuin vauhdikkaiden tapahtumien juontajaksi”. Suomesta saapui siis sairaanhoitaja, joka laittoi peliin niin oman persoonansa kuin ammattitaitonsakin kohdatessaan tuntemattoman ja tiedonjanoisen joukon kollegojaan.

Logoterapian perustaja Viktor E. Frankl (1905-1997) määritteli osaltaan kohtaamisen mm. seuraavin sanoin: ”Ihminen ei viime kädessä ole kohtaamiensa olosuhteiden uhri.
Tietäen tai tahattomasti hän päättää, kohtaako olosuhteet rohkeasti vai antaako niille myöten.”

Mikä on kohtaamisessa olennaista? Se että puhuja omaa edeltä käsin harjoitellun ja viimeiseen asti hiotun varman esiintymisen ja on ”osaava ja kokenut puhuja-alan ammattilainen”? Vai onko olennaista omata rohkeutta kohdata uusia tilanteita, päättäväisyyttä selvitä haasteista voittajana omaan ammattitaitoonsa ja osaamiseensa luottaen?

Kohtaamiset ovat merkityksellisiä myös hoitotyössä. Haluamme kohdata toisemme aidosti ja läsnä olevina, haluamme tulla kuulluiksi ja nähdyiksi kohdatessamme uusia ihmisiä. Tämä tunne muodostui itselleni puhuessani yleisön edessä usean päivän ajan, jakaessani tietoa ja opettaessani hoitajakollegoitani vieraassa maassa. Alun ”lämmittelyvaiheen” jälkeen kommunikointi oli vilkasta ja molemminpuolista. Rikkaita ajatuksia vaihdettiin hoitotyöstä, sekä teknisestä että eettisestä näkökulmasta. Tämä yhteinen näkemys kohtaamisesta teki niin minusta kuin kuulijoistanikin hyviä puhujia ja kuulijoita.

Kohtaan työssäni paljon ulkomaisia ja suomalaisia asiakkaita. Tilaisuudet ovat useimmiten koulutuksia, joihin lähden aina hieman jännittyneenä: miten tilaisuus tulee onnistumaan? Ovatko kuulijat aktiivisesti mukana? Loppujen lopuksi, sisälläni asuva pieni hoitaja ottaa tilaisuuden haltuun ja kohtaa rohkeasti asiakkaiden sijaan kollegoitaan, jotka näkevät kohtaamisen loppujen lopuksi samoin kuin minä, ihmisen kohtaamisena.

Sanna Kautto
RAFAELA®-asiantuntija
FCG Konsultointi